top of page
  • תמונת הסופר/תYair Tal

איום הפגיעה באוניות צי סוחר מחדד לנו עד כמה הזירה הימית רגישה וחשופה

בחודשים האחרונים אנו שוב עדים לפיגועים בזירה הימית.במאי 2019 בוצע פיגוע נגד מכליות צי סוחר של הסעודים מול נמל פוג'יירה במסגרתו נפגעו ונשרפו מיכליות נפט גדולות

במהלך שבוע שעבר נפגעו 2 מכליות צי סוחר שפיצוצים אירעו ליד פוג'יירה שבאמירויות, אותו אזור שבו הותקפו בחודש שעבר 4 מכליות בפעולה שיוחסה לטהרן. בתקרית האחרונה פרצה אש על מכלית נורבגית ונזק נגרם למכלית אחרת, נושאת דגל פנמה.


מה הסיבה לפגיעה במכליות אלו? בסוגיה זו לא נדון במאמר זה כי ככל הנראה מדובר על עניין פוליטי או מלחמה על הנפט.


הפיגועים הללו, מזכירים לנו כי הלחימה מול הטרור הימי הינה מורכבת מאוד ומחייבת את כלל עוסקים בהגנה על תשתיות ימיות בים (אסדות קידוח או כלי שייט של צי סוחר), להבין כי האיום קיים ומידי פעם מוכיחים לנו עד כמה קל לפגוע ואף קיים קושי לשייך לפיגוע את הגורם התוקף.

בנוסף, גם בארצנו הקטנה, ראינו השבוע כי מסתנן טורקי שעלה על סוחרת ונכנס לתוך שטח המים הריבוניים של מדינת ישראל ואף לשטח העגינה מחוץ לנמל חיפה.

אדגיש ואומר כי שטח הנמל כולל גם את אזורי העגינה של האניות הממתינות לאישורי כניסה לנמל לטובת פריקה/העמסה.


במקרה זה האירוע התגלה ודווח על ידי רב החובל של הספינה שהפעיל אות מצוקה ברשת הסיילור.

ננסה לחשוב מה היה קורה עם היה מדובר במחבל שהיה יורד בנמל או גורם לפיצוץ על גבי כלי השיט דבר העלול לחסום את פתח הנמל ובכך לעצור את תנועת כלי השיט מהנמל. המשמעות לכך נזק פיסי, נזק כלכלי ותדמיתי משמעותי ביותר למדינת ישראל.


מפרסומים זרים אנו למדים כי חלק מהדפ"אות לתקיפת נמלים, תשתיות ומתקנים בים וכלי שיט סוחר כוללות בין היתר:

תקיפות באמצעות חומרי נפץ שהועמסו על גבי מטען באנייה

תקיפת כלי שיט והטבעתו בכניסה לנמל תקיפות באמצעות חומרי נפץ שהובאו בידי איש צוות החבר בארגון טרור חטיפות של ספינות סוחר בידי מחבלים/פיראטים בסיוע כלי-שיט אחרים ירי על ספינות סוחר השטות באזורי חוף או בנתיבי שיט חופשיים או במעבר הכרחי במייצרים תקיפות תוך שימוש בכלי-שיט מתאבד העמוס בחומר נפץ

תקיפות באמצעות צוללנים חמושים

תקיפות באמצעות מוקשים.

תקיפה על ידי שיגור טילי טורפדו


כחלק מהמענה לאיומים הללו, מבצעים ניתוח איומים ובונים תוכנית אבטחה לנמלים, לכלי שיט ולהפלגה בנתיבי שיט המוגדרים מסוכנים או בעלי פוטנציאל לפגיעה בכלי השיט.

כפי שאנו מכירים, תוכנית האבטחה מתבססת על מספר מעגלים:

מודיעין,אמצעים טכנולוגיים, כוח אדם מיומן ונהלים מקומיים ובינלאומיים. במאמר קודם הזכרתי את

קוד הספנות הבינלאומי (ISPS Code) The "International Ship and Port Facility Security " )

שנקבע ע"י הארגון הימי הבינלאומי IMO . הקוד מחייב בניית תוכנית ביטחון לכלי שיט ולנמלים.

חשוב לדעת כי בניגוד לתכנון מערך אבטחה למתקן ביבשה, תכנון הגנה לנמל או לכלי שיט או למתקן בים מחייב להכיר את עולם הים והאיומים המתאפיינים בזירה הימית באופן מיטבי.


הגנה על אניות צי סוחר המפליגות בנתיבי שיט בינלאומיים ובקרבה לאזורים המוגדרים כבעלי סיכון, מחייבים את חברות הספנות להיות עירניים כל הזמן ולהתאים את המענה האבטחתי בהתאם לאיומים תוך ביצוע הערכות מצב עיתיות כיון שנתונים בזירה ימית משתנים כל הזמן.

אסכם ואומר כי עירנות ותכנון בהתאם יאפשר בסבירות גבוהה למנוע תקיפה או לצמצם את הנזק.

מפאת הרגישות, לא ארחיב על האמצעים בהם אנו עושים שימוש בהגנה על הנמלים ועל נתיבי השיט בארץ, אולם אפשר להפעיל את הדמיון.

ברור לכולנו כי פגיעה בכלי שייט סוחר עלולה לגרום למתחים בין מדינות ואף להתפתח למלחמה.

אתן דוגמא למענה הניתן על לחלק מהאיומים ובכך בסבירות גבוהה ניתן לצמצם את הפגיעה בכלי שיט סוחר. יצירת שליטה על נתיבי השיט בה מפליגים כלי השיט. שליטה זו מתבססת על קיום הסכמים וקשרים בין מדינות, הפעלת כוחות כלי שיט צבאיים המגינים על נתיבי השיט המוגדרים כמסוכנים.

אנו רואים את כוחות נאט"ו המסייעים רבות בהתמודדות מול איום הפיראטים . כוחות אלו מפליגים ושולטים על המרחב הימי. שליטה על המרחב הימי מאפשרת לבנות תמונה ימית (תמונת מכ"מ המלמדת בין היתר איזה כלי שיט מפליגים ומה יעד ההפלגה).

כלי שיט של כוחות נאט"ו מבצעים פטרולים ופעולות הרתעה ומניעה בין היתר על ידי הפלגה בקרבת כלי שיט, בקשה להזדהות ולעיתים אף לעלות על כלי השיט לטובת בידוק מדגמי.


תנסו לחשוב איפה יהיה קל לתקוף כלי שיט סוחר?תכנון פגיעה בכלי שיט סוחר צריך להיות כזה שלתוקף יהיה יתרון ושליטה על תנועת כלי השיט והסיכוי לאיתורו יהיה קלוש. לדוגמא במעבר במייצר או לקראת הגעה לאזורי עגינה בנמל שכלי השיט מעט את תנועתו.


לכן, כל מדינה חייבת לתכנן את ההגנה על הנמלים, מתקנים ותשתיות בים וכלי השיט שלה . האבטחה הינה דינמית ומותאמת בהתאם למאפייני הזירה הימית. ביצוע ניהול וניתוח סיכונים על כל נתיבי השיט, לזהות את המעברים ההכרחיים (נקודות תורפה) ולתכנן את המענה בצורה מיטבית.


אבטחה והגנה ימית הינו תחום ייחודי ומורכב

המחייב אותנו להיות מקצוענים אז זכרו כי "אבטחה זה מקצוע ומקצוע חייבים ללמוד"

5 צפיות0 תגובות
bottom of page